Как се украсяват яйца по стара технология с чист пчелен восък и писалка показа на малки и големи в Етнографския музей майсторката Светла Ракшиева. Тя е старши научен сътрудник в Етнографския институт и е събрала в книгата си “Писано яйце за Великден” техники от Самоков, Костенец, Велинград, Етрополе и Североизточна България.
Традицията да се изписват с восък се е съхранила се е и до днес, с известна разлика в стиловете. В миналото писалката се е изработвала от свита на тръбичка сребърна паричка, която се е пъхвала в края на разцепена клечица, служеща като дръжка. Чистият пчелен восък се пъхал в по-широкия отвор на тръбичката, нагрявал се на пламъка на свещ, за да се втечни и изтичал през по-тесния отвор. Днес техниката се изпълнява със специална писалка.
Рисунките са свързани със символиката на Великден – кръстове, риби, или пък растителни орнаменти – пролетни цветя, слънца, звезди, дори изображения на хора. Когато се нашари с писалката, яйцето се потапя в разтворената боя, за да се оцвети. Чрез нагряване восъкът се отстранява и тогава украшенията се проявяват като негативен рисунък върху повърхността.
“В миналото яйцата се боядисали в огнено червено. Използвали са се естествени оцветители, като люспи от луковици, корени, листа, смрадлика за ръждивочервено. С люспите на лук се постигало обагряне от лимонено жълто, до тъмночервено”, обяснява Светла Ракшиева.
В България има два основни стила на писане на яйца. На първо място са белите яйца, които не се боядисват, а върху тях се правят орнаменти с восък, който е почернен с катран, а определени части от него се запълват с цветни пасти. Те пък са се приготвяли с боите за боядисване на прежда, които се слагат в жълтъка на яйце и се е получавала яйчена темпера. Във Велинградско първо изписвали с писалка повърхността на яйцето, след това го потапяли в отвара от луковички на синчец и то ставало жълто. После пак пишели върху жълтото, покривали с восък всички части от рисунката, които искали да запазят в този цвят, и накрая го потапяли във винената боя. Така орнаментът се получавал в няколко различни цвята.
Майсторката е категорична, че няма мода в яйцата – всичко е традиция. А тя била толкова богата и разнообразна, че никой не можел да я надмине.
Кое яйце е подходящо за боядисване: бяло или жълто? Когато жълтите яйца се боядисат в червено, стават по-топли, цветът грее. Когато бялото се боядиса в червено, се получава по-чист и по-студен нюанс.“